torsdag 13 augusti 2015

Nya inköp

Besökte Stora Nolia förra veckan och handlade hos Blomqvist plantskola som har ett synnerligen brett och bra utbud när man är frukt- och bärnörd bosatt i de norra delarna. 
Först ut blev ett chokladkörsbär 'Chokladnaja'
Såldes som buskform, men lyckades hitta ett med upprätta skott som jag ska stamma upp istället.  
Föll sedan för en rosenkvitten Chaenomeles japonica 'Venus'
Det ska ge frukt på egen hand, men vill ha en varm växtplats för att frukten ska kunna mogna. För min del är jag nog, i alla fall än så länge, mer förtjust i blommorna. 
Prunus insitiata 'Voitto' är en nyhet i Blomqvists sortiment för i år. Det är ett gult krikon (vanligtvis är krikon blå) som jag nu provar i zon 5 och sandbacke. 
Rubus idaeus 'Muskoka'kunde jag inte heller motstå. Mest använd av yrkesodlarna i Finland. 
Å sist men absolut inte minst! Ett till päron. Jag har ju bara fyra stycken sedan tidigare, Pepi, Jukka, Aune och Esperens Herre. Klart att jag var tvungen köpa ett Souvenirs! 
Jag förstår inte hur jag har klarat mig hittills.....

Ta hand om er och njut av sensommarvärmen. 

Hälsningar Bea

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar