måndag 21 mars 2016

Väder- och vindfasta skyltar!!

Yes! I have found it! Heureka!

Det ultimata sättet att märka sina träd!
(för mig alltså!)

Jag satt och tittade på nätet efter olika typer av växtskyltar 
och snavade då över denna tråd:

Naturligtvis finns det ingen instruktion som man inte kan ändra på en aning. 

Så här är mitt resultat:

Jag ville nämligen låna ett set med bokstavs-stansar
 för att kunna skriva på skedarna, 
varav de första jag fann i min egen kökslåda. 
Men den tilltänkte utlånaren hade en annan ide! 
-Här! Prova min märkpenna!
Efter lite vaga protester gav jag med mig 
och ta me tusan, blev det inte växtskyltar!!
Synd bara att jag är mindre duktig på att ta kort, 
för bilderna gör inte skylten rättvisa!
På skeden har jag skrivit årtal för plantering, sortnamn 
och på skaftet vilken grundstam trädet står på.



Jag provade även att banka en av skedarna platt i smedjan, 
men då måste man nog ha något gummi mellan slägga och sked, 
den blev nämligen lite prickig och just där syns bokstäverna riktigt dåligt.




Sen är då min tanke att jag ska hänga upp dessa i träden, 
helst med bindslang som både töjer sig och är hyfsat 
UV-beständig. Men det är inget som hindrar att man 
sätter lite bast eller vulktejp runt själva skaftet och 
hänger skeden/skyltenöver en gren av lämplig tjocklek.


Alternativt, låter blir att böja skaftet och 
sticker ner det i marken vid trädet! 
Så länge inte barnen har picknick i 
närheten funkar det nog bra!

Ni skulle sett kassörskans min på Myrorna 
när jag hade tömt deras hylla på skedar....

Ha en skön vecka! /Bea

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar